zaterdag 11 september 2010

Recensie The American

George Clooney en Paolo Bonacelli in The American

Een thriller met in de hoofdrol George Clooney, die op de affiches rennend staat afgebeeld met een vuurwapen in zijn hand. Dat is al voldoende om veel mensen naar de nieuwe film van Anton Corbijn te trekken. Toch zal menigeen verrast de bioscoopzaal verlaten. The American, waarmee de twaalfde editie van Film by the Sea gisteravond opende, is een andere film dan je zou verwachten.

Hoewel het er soms gewelddadig aan toe gaat (na drie minuten zijn er al drie slachtoffers te betreuren), er spannende achtervolgingsscènes in zitten en er volop vuurwapens worden gehanteerd, is The American uiteindelijk niet echt een actiefilm. Het tempo ligt juist opvallend laag, centraal staat de psychologische ontwikkeling die de hoofdpersoon doormaakt en de spanning is vooral onderhuids.

Het verhaal gaat over de crimineel Jack. In Zweden loopt een klus uit de hand, waardoor er meerdere doden vallen. Zijn contactpersoon Pavel (mooie rol van de Vlaamse acteur Johan Leysen) zorgt ervoor dat Jack kan onderduiken in een Italiaans bergdorp. Hij besluit daar een laatste opdracht te doen: het vervaardigen van een wapen voor Mathilde (Thekla Reuten). Tegen het dringende advies van Pavel in, begint Jack vrienden te maken, zoals met de plaatselijke pastoor. Ook krijgt hij een relatie met een prostituee. Geleidelijk merkt hij hoe moeilijk het is zijn duistere verleden achter zich te laten.

Anton Corbijn brengt de innerlijke worsteling van Jack mooi in beeld. Zoals Corbijn in zijn foto’s altijd blijk geeft van een uitzonderlijk gevoel voor sfeer en compositie, zo is The American een aanschakeling van prachtig gefilmde beelden. Daarbij benut hij ook optimaal het woeste, verlaten Italiaanse landschap, dat de eenzaamheid van Jack alleen maar versterkt. Bovendien is het mooi ook eens een andere kant te zien van Clooney, die Jack vooral ingetogen en zwijgzaam speelt.

Niet alles in de film is even sterk, zoals de nadrukkelijke vlindersymboliek en een enkele wel érg toevallige ontwikkeling in het scenario. Maar ook al zegt Corbijn dan zelf dat hij er nog altijd niet van overtuigd is dat hij een echte filmmaker is, met zijn debuut Control (2007) en nu The American (2010) lijkt hij dat inmiddels zeker te hebben bewezen.

Geen opmerkingen: