donderdag 16 september 2010

Lezer bij de strot grijpen


Marion Pauw (l) en Elle van Rijn schuiven  even aan bij  de talkshow van Omroep Zeeland terwijl de deelnemers aan de schrijfworkshop intussen  allerlei gruwelijke plots bedenken.
Een plot bedenken is één. Een verhaal schrijven wordt al moeilijker en om de belangstelling van de lezer te wekken én vast te houden, kan beheersing van enkele technieken goed van pas komen. De bekende  thrillerschrijfsters Marion Pauw en Elle van Rijn leerden ruim zestig deelnemers enkele belangrijke kneepjes van het vak tijdens een schrijfworkshop donderdagmiddag bij FbtS. In een vlotte duo-presentatie belichtten  Pauw en Van Rijn tal van  fascetten van hun vak om ten slotte de deelnemers  verdeeld in groepjes zelf aan het werk te zetten: schrijf een korte plot voor een thriller op basis van de foto die we hier laten zien: een inkijkje in een auto met een man en vrouw en twee kinderen . De uitdrukking op hun gezichten doet vermoeden dat ze naar iets afgrijselijks kijken.

De deelnemers aan de schrijversworkshop bestuderen eerst  goed een geprojecteerde foto voordat zich over het papier buigen om een verhaal voor een thriller  samen te vatten in een korte omschrijving.
De tips van de beide thrillerschrijfsters bleken in een rijke voedingsbodem te zijn gevallen. Uit de acht groepjes kwamen veel gruwelijkheden naar  voren: een moeder die haar opstandige tienerdochter in een ravijn heeft gesmeten,  veel in brand gestoken huizen, een geweldsmisdadiger, een echtpaar dat kinderen steelt uit een weeshuis en een moeder die haar ontvoerde kind in Marokko vindt, maar de auto waarin het ventje zit, voor haar ogen ziet ontploffen.
Pauw en Van Rijn deelden ludieke prijzen uit voor de twee best beoordeelde plots: een 'spijker door de kop' en 'een afgehakte vinger'. De presentjes golden als ludieke omlijsting voor de serieuze handreiking die de schrijfsters de deelnemers deze middag gaven. Zoals: Bepaal voor je gaat schrijven de grote lijnen van je verhaal: wie zijn de belangrijkste personages, wat is de arena waarin het verhaal zich afspeelt, wat is het conflict, wie heeft het gedaan en waarom? Ook adviseerden zij: ,,Timmer een verhaal vooraf niet helemaal dicht, laat dingen ook spontaan ontstaan, maar pas wel op om te verzanden in te veel zijlijntjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten