zaterdag 11 september 2010

Een boek schud je niet uit je mouw

Thomas Rosenboom, vrijdagavond op de rode loper
,,Het is geen bezigheid waarvan je denkt ' ik kan het wel' '', zegt schrijver Thomas Rosenboom in de documentaire 'De onzekerheid blijft' van Sanne van der Noort en Talitha van der Hoeden. Een boek schud je niet uit je mouw blijkt uit dit filmisch verslag over het proces van vijf jaar waarin Rosenboom zijn boek 'Zoete Mond' schreef. Film by the Sea bracht zaterdagmorgen de premiere van deze documentaire in aanwezigheid van de makers en de auteur zelf.

,,Thomas bleek zo'n interessante, intelligente en grappige man. Zo kwam hij in de media nooit tot uiting. Daarom besloten wij dat zelf te doen door hem te gaan volgen op de weg naar zijn nieuwe boek'', vertelt Sanne van der Noort, die aanvankelijk alleen een kort filmpje voor uitgeverij Querido bij de auteur thuis kwam maken.
Rosenboom wilde wel meewerken. Aanvankelijk blijkt hij wat moeite te hebben met de camera die voortdurende over zijn schouder meekijkt. ,,Daar moest ik inderdaad aan wennen, maar er groeide wederzijds vertrouwen en werd het gemakkelijker'', zegt hij er zelf over.
Volgens Rosenboom geeft het een goed gevoel als een boek eindelijk gereed is. ,,Maar je bent ook wat kwijt'', constateert hij in de documentaire. ,,Dan ga je toch weer een nieuwe schrijven'', luidt een laconieke reactie van de man die deze verzuchting aanhoort.
Weer een nieuwe schrijven? Denkt Rosenboom daar al aan? ,,Bij elk boek dat ik heb geschreven denk ik altijd dat het m'n laatste is. Dat geldt trouwens ook voor de vriendin die ik heb. Ik denk nu dus even dat ik wel uitgeschreven ben.''
Hij liet verder weten dat regisseur Theu Boermans en scenerist Frank Ketelaar met plannen rondlopen zijn boek 'Publieke Werken' te verfilmen. ,,Maar dat zijn voorlopig nog maar plannen'', relativeerde Rosenboom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten