maandag 13 september 2010

'Het vet komt altijd bovendrijven'

Nee, jurylid  Marjan Berk hoeft geen aantekeningen te maken na het zien van elke competitiefilm. ,,Het vet komt altijd bovendrijven'', zei ze maandagmiddag tijdens de talkshow voor Omroep Zeeland. Zij was daar aangeschoven samen met twee andere juryleden: Johanna ter Steege en Franca Treur.

Johanna was het eens met Marjan: ,,Bij het beoordelen van een film gaat het toch in de eerste plaats om de vraag of je bent geraakt. Daarna kun je met elkaar natuurlijk  nog over heel veel andere dingen discussiëren.''
De jury heeft inmiddels vijf competitiefilms achter de kiezen. ,,Veel bomen, landschappen en veel geweld'', vatte Marjan kort en bondig samen. ,,Ik kan heel slecht tegen geweld en moet dus steeds bedenken dat het niet echt is'', gaf Franca Treur te kennen.

Van het vooraf lezen van de boeken is het nauwelijks gekomen, moesten de drie vrouwen erkennen. Volgens Johanna is dat ook beter van niet. ,,Dat gaat nooit goed. Je kiest voor de film of voor het boek.'' Als voorbeeld noemde zij de film Tirza, waar zij zelf een rol in vertolkt en die woensdag 22 september in première gaat bij het Nederlands Filmfestival in Utrecht. ,,Wellicht zullen 90% van de mensen die het boek hebben gelezen, teleurgesteld zijn, want een film is altijd anders'', aldus Johanna.

Franca vertelde op aanstekelijke wijze hoe zij op haar 17e jaar voor het eerst naar de bioscoop ging. Naar de film gaan behoorde niet tot de gewoonten in het religieuze gezin waarin zij is opgegroeid. Het was de film Independance Day. ,,Ik vond het zo eng en ik dacht echt dat het Laatste Oordeel was aangebroken'', bekende Franca. Enkele jaren later toen zij inmiddels als studente op een zolderkamertje woonde maakte zij een inhaalslag en keek vrijwel alle films die via de videotheek verkrijgbaar waren.

De eerste film die Marjan in haar leven zag was Wat en halfwat. ,,Ik was 5 jaar. Een scène daaruit sprak me zeer aan: een man die in de hoed van een andere man spuugde. Daar moet ik later iets mee doen, dacht ik toen al.''

Johanna's eerste film was Stalker. ,,Ik begreep er niks van en ben hem later nog drie keer terug gaan zien.''
Haar echte enthousiasme voor film ontsproot pas met het spelen van haar rol in de film Spoorloos van George Sluizer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten